assalamualaikum~
alhamdulillah. habis satu bab pasal konsep musawwamah~ saya baca dan olah buku rujukan terbitan UKM sendiri.tajuk buku, Perniagaan Mengikut Perspektif Islam~ =D suka~ baru tau mana betul mana salah dalam muamalat. dalam bab ni dia cerita pasai rundingan atau negotiate dalam muamalat. nak tau pe konsep-konsep yang boleh diamalkan dan bezakan dengan konsep konvensional, dan keadilan yang ditunjukkan dalam perniagaan Islam, dan dan boleh bandingkan apa yang diamalkan dalam sistem perbankan Islamik sekarang. =D sila la baca kalu nak tau . ni nota study. x nak tulis atas kertas sbonanye~ taip jek ..hoho~
*1.jual beli tunai
peraturan akuan mudharabah
contoh akaun mudharabah skim perbankan islam di Maybank
.akaun pelaburan am
.kelayakan
.tempoh dan pembayaran minimum
.nisbah kongsi untung
. tempoh matang
2. akaun pelaburan khas
3. akaun premier mudharabah
>kelayakan
>tempoh dan pelaburan minimum yang diminta
>nisbah perkongsian keuntungn
>tempoh matang
*6.Bai Al-Inah
wang digunakan untuk ukur kekayaan manusia
sebab apa tak leh jual beli matawang dalam Islam? Dr liza jawab, ia boleh menjadikan nilai barang dan ekonomi tak stabil. contohnya, tepung yang kita beli, rm 2. tapi wang yang kita bayar tu boleh pulak jadi kurg "nilai" sebenar dari harga tepung tu,bukan rm2 maksudnya, kita tak tahu, berapa nlai sebenar yang mesti dibayar untuk tepung tu. itulah yang dirisaukan jika memperdagangkan matawang dalam ekonomi.eknomi jadi tak stabil
tanya DR, so Forex dan Jual beli Dinar Iraq tu haram la?
"Ya.sebb ikut pembacaan saya, jual beli matawang tak bagus untuk ekonomi. ia menyumbangkan kejatuhan ekonomi kelak. sebb 2 ,ia melibatkan spekulasi."
"ooooo..."
p/s--selamat tak beli Dinar iraq haritu..=D Allah melindungi-ku. Alhamdulillah.=D
alhamdulillah. habis satu bab pasal konsep musawwamah~ saya baca dan olah buku rujukan terbitan UKM sendiri.tajuk buku, Perniagaan Mengikut Perspektif Islam~ =D suka~ baru tau mana betul mana salah dalam muamalat. dalam bab ni dia cerita pasai rundingan atau negotiate dalam muamalat. nak tau pe konsep-konsep yang boleh diamalkan dan bezakan dengan konsep konvensional, dan keadilan yang ditunjukkan dalam perniagaan Islam, dan dan boleh bandingkan apa yang diamalkan dalam sistem perbankan Islamik sekarang. =D sila la baca kalu nak tau . ni nota study. x nak tulis atas kertas sbonanye~ taip jek ..hoho~
- pengenalan
- manusia ada banyak keperlan yang pelbagai
- keperluan terbahagi kepada keperluan asasi dan kehendak
- keprluan asasi seperti makan, minum , tempat tinggal,kesihatan, pengangkutan,keselamatan dan sistem pemerintahan negara
- setiap keperluan tu ada tiga tahap keperluan seperti harus,darurat , tahsiniyat
- setiap perniagaan ni kita mesti buat keputusan untuk melakukan jual beli melalui kaedah apa sama ada tunai atau kredit, tempahan atau bekalan berkala,sewa biasa atau jangka panjang,harga istewa atau biasa,hutang perlu jaminan atau tak,guna wakil, perkongsian dan lain2 kaedah
- kaedah berdasarkan akad musawwamah-erti, boleh runding
*1.jual beli tunai
- guna kaedah Al-bai
- rukun jual beli-pembeli, penjual, barng , harga, sighah, iaitu ijab dan kabul
- jual hutang atau kredit,jualan tertangguh
- penetapan harga perlu dirundingkan mengikut tempoh bayaran balik
- urusniaga jualan kredit jangka panjang
- untung berdasarkan kadar tetap mudah ataupun berdasarkan kaedah baki berkurangan atau kaedah lain.
- contoh BBA di bank Maybank Islamik perumahan atau rumah kedai BBa,lot bangalow BBA,kemudahan overdraf Islam(at-Tamwil),terma2 kewangan BBA seperti perkongsian BBA,gabunagn kewangan BBA dan kewanagn perniagaan BBA
- jual beli- bayaran harga secara tunai(terdahulu) barang ditangguhkan pada masa akan datg.
- jualan tempahan
- dibenarkan dari prinsip am jual beli kerana belum ada pemilikan kepada penjual.ia bermanfaat kepada ekonomi
- rukun jual salam 1.pembeli 2.penjual 3.barang. 4.harga. 5.qabul dengan perkataan salam.
- syrat jual salam 1.ada akad. 2. ada harga terdahulu(byaran awal)3.xda sebab syarie melarang 4.ada harga 5.masa setuju serah bila 6. serah pada masa yang dtetapkan 7.ada tempat penyerahan. 8. ada barang yang cukup sifat secara tepat.
- perkongsian
- dua orang atau lebih berkongsi modal dan bahagi untung bersama
- untung berdasarkan jumlah modal yang dpersetujui
- rugi ditanggung mengikut peratus modal masing2.
- rukun musyarakah 1.pemegang saham 2.modal. 3.projek 4. sighah (ijab dan kabul)
- jenis musyarakah 1.syarikat al-abdan--perkongsian dua orang atau lebih hasil pekerjaan(upah) dalam 1 tabung dan dibahagikan sama rata tanpa ambil kira berapa modal yang disumbangkan 2-->syarikat mufawwadah---perkongsian pendapatan yang sama rata. dan hasil pendapatan tu tidak tercampur dengan modal yang disumbangkan dalam syarikat.3.syarikat Al-wujuh---syarikat yang tertubuh tanpa modal.seorang pemilik jual barang dan untung dibahagi sama rata 5.--- syarikat al-Inan-akad perniagaan yang berkongsi modal dan untung dalam perniagaan
- mazhab syafie dan semua menghalalkan kaedah syarikat al- Inad, mazhab maliki benarkan kaedah syarikat al-mufawwadah dan al-abdan,tapi haramkan al-wujuh, mazhab hanafi halalkan katiga2 kaedah
- kaedah seperti dalam bank islam, pelanggan suruh bank sediakan surat kredit .pelanggan sediakan wang deposit mengikut bahagian yang dipersetujui. bank bayar deposit barang gunakan deposit pelanggan dan bhagian pembiayaannya.pelanggan ambil barang.dan jual semula. untung dapat dibahagikan mengikut sama rata.
- satu akad dalam perkongsian, satu bagi modal (sahib al-mal) satu perniagakn modal (mudharib).untung bahagi ikut persetujuaan.
- mudharib dapat untung atas khidmat pengurusannya sahaja.
- tujuan mudharabah ialah kerjasama antara dua pihak yang menjalankan perniagaan, sorang ada kemahiran untuk berniaga tapi takda modal, sorang ada modal tapi tak berpengalaman dalam perniagaan.
- di bank islam, simpanan tetap penyimpan sebagai sahib al-mal, dan bank sebagai mudharib.sahib al-mal akan diberikan sijil pelaburan sebagai bukti.peratus untung sebagai yg dipersetujui dalam kontrak.
- rukun mudhrabah
- tuan modal
- pengusaha
- modal
- kerja
- untung
- sighah-ijab/qabul
- syarat halal mudharabah
- duit mesti diserahkan selesai ijab dan qabul
- peratus untung mesti ditetapkan masa akad
- pemodal diberi oleh tuan modal dan kerja dilakukan oleh pengusaha.tak sah jika kerja dilakukan oleh tuan punya modal
- rugi ditanggung oleh pemodal, pengusaha tak dapat apa2.kalu takdak untung, pemodal dapat modal sahaja, pengusaha tak dapat apa2
- mudharabah boleh dibubarkan pada bila2 masa sebelum kerja dimulakan pengusaha
- projek mesti halal ikut syarak
- yang jalankan akad mesti boleh dipertanggungjawabkan. dan bleh melibatkan dalan wakalah.
- fungsi muamalat dalam mudharabah
- pengusaha sebagai pemegang amanah. tapi apabila modal disalah gunakan dengan sengaja, amanah bertukar menjadi jaminan. seterusnya pengusaha wajib bayar balik modal tersebut
- modal kepada pengusaha sebagai wadiah kepada pemodal dan pengusaha menggunakan prinsip wadiah terhadap modal tu.
- prinsip wakalah pemodal kepada pengusaha.pengusaha sebagai wakil pemodal.
- apabila pengusaha dapat untung, untung dibahagikan kepada pemodal, prinsip musyarakah digunakan.
- jenis mudharabah
- mudharabah mutlaqah-pengusaha bebas dan tak tertakluk kepada syarat untuk jalankan projek
- mudharabah miqaidah-pengusaha terikat dengan projek dan kerja yang dilakukan
- ada 2 peringkat al-mudharabah
- antara penyimpan dan bank dan bank
- antara pengusaha dengan bank.
peraturan akuan mudharabah
contoh akaun mudharabah skim perbankan islam di Maybank
.akaun pelaburan am
.kelayakan
.tempoh dan pembayaran minimum
.nisbah kongsi untung
. tempoh matang
2. akaun pelaburan khas
3. akaun premier mudharabah
>kelayakan
>tempoh dan pelaburan minimum yang diminta
>nisbah perkongsian keuntungn
>tempoh matang
*6.Bai Al-Inah
- contoh bai Inah di sebuah koperasi,pelanggan beli secara hutang,lepas tu pelanggan akan jual balik barang tadi secara tunai kepada penjual asal
- hukum, imam syarie, harus.
- contoh koperasi bank rakyat bank jual barang berharga seperti emas untuk dapatkan modal anggota, jualan kredit selama 3 tahun,lepas tu bank beli balik barang tu. bayarn tunai diberikan. bank dapat untung daripada jualan kredit tu(nilai bayaran melebihi nilai sebenar).
- jual janji
- barg mesti ada oleh pelanggan.etc.barang pelaggan dijual kepada bank dgn tunai kemudian pelanggan beli pada harga kredit
- keharusan bai a-wafa dan bai al- Inah---nak memudahkan-rukhsah---memudahkan yang kesempitan.
- arab-meninggalkan sesuatu kpda org lain
- syarak-perjanjian antara tuan barg dan penyimpan barang.
- amanah
- simpan untuk-pelihara drp kemusnahan, hilang curi dan etc.
- etc harta,wang ,dokumen, sijil.
- rukun wadiah
- tuan barg
- org yg diamanahkan
- barang
- sigah: ijab dan Qabul
- ciri2
- sempurna akal
- pintar
- tak wajib baligh.yg x baligh kena minta izin dari ibubapa.
- kalu barg rosak, dan dikenakan bayaran, hukum bertukar menjadi wadiah dhamamah iaitu jaminan.
- wadiah dalam perbankan Islam.
- dulu zaman Rasullullah guna wadiah sahaja. sebab pemegang amanah daripada golongn kaya .yang menyimpan barang milik orang miskin. so, mereka hanya menyimpan untuk dapatkan pahala.kos untuk simpan tak diperlukan sbb org dah kaya
- sekarang bank perlukan untung untuk caj operasi khidmat. so konsep amanah dan dhamamh digunakan.
- kalau barang rosak, hilang, bank akan ganti
- kalau bentuk wang, bank minta izin untuk ambil faedah drp penyimpan. bank boleh ambil faedah 100% atau bgi semula sebagai hadiah atau saguhati
- dalm perbankan Islam, konsep ni digunakan dalam akaun simpanan al-wadiah dan akaun semasa
- pajak gadai islam
- rukun
- penggadai
- pemegang gadai
- barang
- tanggungn hutang
- sighah-ijab dan qabul
- contoh skim al-rahnu di bank Islam-
- bank bagi pinjam,pemohon ada sandaran barang,bank Islam jamin keselamatan barang yang digadai.bank kenakan upah atas simpanan tersebut.barang gadaian mesti barang yang boleh dijual beli
- tempahan pemesan dalam masa tertntu
- akad dbuat oleh penjual
- hrga boleh bayar masa 1.masa akad semua 2. semua masa serah barangg 3. setengah masa akad, setengah masa barag diambil 4.kesemuaa ikut ansuran ikut persetujuan penjual dan penempah
- kontrak bekal anatar pelaggan dan penjual untuk bekalkan barang secara berkala ,harian dgn harga dan cara bayar yang dipersetujui
- kontrak sewa jangka panjang, atau pajakan aset tetap seperti bangunan
- pihak bnk beli harta yang nak gunakan pelanggan kemudian menyewakan atau memajakkan kepada pelanggan berdasarkan persetujuan kedua pihak.
- jual beli matawang
- harus dalam Islam dengan syarat matawang yang berbeza dan berlaku serentak, bukan tertangguh
- urusniaga secara tertangguh akan terlibat dengan riba' al-Nasiah ketegori barg ribawi matawang
- Islam memandang penggunaan emas dan perak sebagai pengukur pertukaran antarabangsa adalah paling baik dan gunakan ia sebagai matawang
- sbb ibnu Khaldun mlihat wang ada 2 fungsi 1.sebagai alat pertukaran. 2. barang simpanan
- itu dulu, sekarang, wang digunakan sebagai alat jual beli yang digunakan oleh pemegang wang untuk dapatkan untung dgn jualnya
- ia diharamkan dalam Islam,tapi diamalkan dalam masyarakat antarabangsa.
- wang digunakan untuk ukur tahap ekonomi sesebuah negara, tapi ukuran berpandukan wang ada risiko sbb wang boleh dimanipulasikan oleh pihak yang tak bertanggungjawab
wang digunakan untuk ukur kekayaan manusia
sebab apa tak leh jual beli matawang dalam Islam? Dr liza jawab, ia boleh menjadikan nilai barang dan ekonomi tak stabil. contohnya, tepung yang kita beli, rm 2. tapi wang yang kita bayar tu boleh pulak jadi kurg "nilai" sebenar dari harga tepung tu,bukan rm2 maksudnya, kita tak tahu, berapa nlai sebenar yang mesti dibayar untuk tepung tu. itulah yang dirisaukan jika memperdagangkan matawang dalam ekonomi.eknomi jadi tak stabil
tanya DR, so Forex dan Jual beli Dinar Iraq tu haram la?
"Ya.sebb ikut pembacaan saya, jual beli matawang tak bagus untuk ekonomi. ia menyumbangkan kejatuhan ekonomi kelak. sebb 2 ,ia melibatkan spekulasi."
"ooooo..."
p/s--selamat tak beli Dinar iraq haritu..=D Allah melindungi-ku. Alhamdulillah.=D
No comments:
Post a Comment