Monday, May 30, 2011

kenapa riba haram??

  lepas belajar Perniagaan Mengikut Perspektif Islam, baru saya tau kenapa riba' haram..
ok~ Tenkiu Dr. Norliza.bes belajar dengan dr. =D

dari aspek penegasan agama Islam tentang haramnya riba'




Antara hadith-hadith tegahan riba dalam kategori pertama adalah:

Rasullullah melaknat (mengutuk) orang yang memakan (mengambil)
riba, memberi (membayar) riba, kedua-dua saksi dan penulisnya,
dan baginda bersabda, golongan ini semuanya adalah sama,
(Riwayat Muslim)

"Baginda Nabi s.a.w. melaknati pemakan riba, saksi-saksinya dan
penulisnya".
(Riwayat Al-Nasa'i)



"Safu dirham wang riba yang dimakan oleh seseorang dengan
sedar adalah lebih dahsyat tiga puluh enam kali ganda dari dosa
satu perbuatan zina."
(Riwayat Ahmadi

"Riba mempunyai enam puluh dua pintu neraka dan yang kecil
sebesar pintu neraka orang yang melakukan zina ke atas ibunya."
(Riwayat lbn Jarir)

"Riba itu mempunyai tujuh putuh tiga bahagian, paling ringannya
ialah seumpama sesearang mengahwini emaknya sendiri
(Riwayat lbn Majah)

"Pada malam Mik'raj saya telah bertemu dengan orang yang perutnya besar seperti rumah yang boleh melihat ular di dalamnya lalu saya bertanya kepada Jibril, "siapakah mereka itu?' Jibril menjawab, "mereka adalah orang-orang yang memakan riba'.
(Riwayat tbn Majah)

"Akan tiba suatu masa di mana semua manusia akan memakan riba dan jika ia tidak makan, debu-debunya akan mengenainya juga"
hadith riwayat Abu Dawud, lbn Majah, al-Nasa'i

ni antara ketegori2 yang cek petik dari buku..
ni lak...

7 zaman yang mengamalkan riba' diakhiri dengan mengharamkan riba.

antaranya..
  • Zaman Pemerintahan Mesir Kuno (Fir'aun di Mesir) 
  • Zaman Babylon
  • Zaman Yunani Kuno (Greek)
  • Zaman Rumawi
  • Riba dalam agama Yahudi
  • Riba dalam atama Kristian dan Zamanpertengahah 
  • Riba dalam Masyarakat Jahiliyyah-1)Amalan riba adalah diantara 40% hingga lo 100%; .2)Riba telah memaksa isteri-isteri dan anak-anak perempuan
    siberhutang menjadi pelacur 3)Ramai peminjam melarikan diri ke Gurun Sahara dan menjadi
    samseng dan penyamun 4)Ada juga yang menjadi hamba sahaya. 
yang sumber pengharaman tu dari sumber hukum yang kedua. kalau dari sumber hukum yang pertama, pengharaman riba' ni berperingkat-peringkat. kalau tak salah, 4  peringkat. bermula dari dalam surah al-Rum, Al-Nisa, al-Imran dan Al-Baqarah.(kalu salah tegur yek) .err..ayat ke berapa..huhu.belek la Al-Quran..tak ingat huhu.


kesimpulannya. orang yang meminjam kepada peminjam konvensional,berhak meminta wang lebihan dari jumlah sebenar pinjaman. so, bila sampai tahap ni, semua bank akan lingkup.bila semua orang dah sedar tentang hak mereka.haha.suka hati aku jek cakap camni. =D.haha.

tak la....ingat bank dol ke nak bagi balik? konvensional akn cari sibu satuh alasan nak kaut untung yang tak munasabah lah~ lagipun awak dah tandatangan.dah termaktub dalam kontrak perjanjian kan. tu lah 1 cara konvensional. unsur 'gharar' yang wujud dalam kontrak iaitu apabila peminjam menandatangani perjanjian pinjaman, peminjam nak tak nak mesti bayar jumlah pinjaman ditambah nagn faedah. tapi faedah tu tak tahu berapa kan?, Faedah berdasarkan turun naik ekonomi gak. so, unsur gharar nya, peminjam tak pasti, berapa jumlah sebenar yang patut dibayar dan berapa lama jika nilai pinjaman ditambah dengan faedah. mungkin berganjak2 tempoh kan? sebb turun naik ekonomi.=S

hoh..tadik yang bes~ kitorang debat pasal isu perbankan Islam.Apa yang tak kena pulak kan dengan perbankan Islam? ada yang tak kena.kalau teliti dari konsep sebenar, kontrak dan kesinambungan. meh belek isu kat dalam artikel ni..


SKIM PERBANKAN ISLAM : SEJAUAH MANA IA MENEPATI KEHENDAK SYARIAH?

dari artikel ni jelas sistem perbankan tu hanya menghalalkan kontrak perjanjian saja. maksudnya, Pebankan ni guna kaedah Bait Bathamn Ajil yang kalu diteliti konsep ni cukup cantik. tapi roh Islam tidak wujud.sebab tu ramai yang kata, perbankan Islam sama je denagn perbankan Konvensional.

sebab dalam muamalat Islam, kita ada 6 prinsip jual beli. iaitu Kebenaran, Amanah, Keadilan , Persaudaraan, Pengetahuan Dan Keikhlasan. Tapi disebabkan 'ketiadaan' roh prinsip ni.. so macam tak "valid" kan Bait
Baithaman Ajil.So kesannya, mcam dalm artikel tu.adeh.

Dek sebab den tak pueh hati den debat gak ngan dr,hoho. tak, untuk apa kan, guna konsep tapi tiada roh. hee..den tanya "so, siapa yang patut dipertanggungjawabkan untuk lahirkan balik roh prinsip jual beli ni dalam perbankan Islamik?' Dr jawab.. "oh..susah nak jawab tu.." hoho..  


p/s : ilmu tanpa amal ibarat pohon yang tak berbuah. pesan diri sendiri.=) kesannya?
jeng jeng jong jung jongang.....zzzzzzZZZZ~ =P

2 comments:

ismi azira said...

pergh... dasat gila hukuman pada periba.. tp mslh gak.. negara kita nie mmang duk amal riba.. aku pown kadang-kadang takut bila pikiaq mcm mna la nnti nk bli umah, keta semua.. tu bqu riba.. x msk bab subahah lagi.. hehehe.. kalau di laen entry ang ceta la pasal subahah dlm islam.. aku nk tau gak..

cikrosLOLO said...

subahah dalam islam.hoho.aku tak belajaq plak pasai subahah.'gharar' aku tau la.hoho~ gharar kan ragu2..oo..nak beli rumah, kereta ka..cari la bank islam ke or yang ada konsep bait bithaman ajil. konsep ni sah la dalam syarak.sbb kita sedia tahu, bila akan habis bayaq ,dan berapa jumlah dia.tapi kalau guna konsep konvensional, tak tau kan..lectrer aku la yng cakap. tapi kdg2 kalau guna perbankan islam,lecrer aku ckp,lagi tinggi kadar peratus untung.